17 września 2016
Analiza rynku recyklingu pojazdów po zniesieniu dopłaty do demontażu.
Analiza rynku recyklingu pojazdów po zniesieniu dopłaty do demontażu.
W pierwszej połowie 2016 roku odnotowano 7, 5 % spadek ilości pojazdów wyrejestrowanych i 12.5 % spadek liczby pojazdów wyrejestrowanych na podstawie zaświadczeń wystawianych przez prowadzących stacje demontażu lub punkty przyjęć. Natomiast ponad czterokrotnie zwiększyła się liczba pojazdów wyrejestrowanych na podstawie zgłoszenia wywozu za granicę (Tabela 1.). Dane te mogą świadczyć o tym, że „szara strefa”, która korzystała z usług wystawiania zaświadczeń przez niektórych prowadzących stacje demontażu znalazła nowy sposób pozbycia się pojazdu z rejestru – sprzedaż na „słupa zagranicznego”. Pozostali demontujący pojazdy w szarej strefie w dalszym ciągu kupują pojazdy na umowę kupna – sprzedaży bez dokonania zgłoszenia zakupu lub zarejestrowania pojazdu na swoje nazwisko lub firmę. Dane otrzymane z Ministerstwa Cyfryzacji jednoznacznie wskazują, że liczba „martwych dusz”, czyli pojazdów zdemontowanych w szarej strefie, ma tendencję wzrostową. Świadczą o tym również dane o 14 % wzroście liczby pojazdów po raz pierwszy zarejestrowanych (Tabela 2).
W roku 2015 w Polsce mieliśmy 29 % udział pojazdów kasowanych w stosunku do nowych rejestracji. W pierwszej połowie roku 2016 udział ten niepokojąco zmniejszył się do 22% . Dane te potwierdzają tezę , że „szara strefa” utrzymuje się na wysokim poziomie oraz, że zmniejszył się obszar współpracy szarej strefy z prowadzącymi stacje demontażu.
Zastanawiające jest również zestawienie danych o ilości pojazdów wycofanych z eksploatacji podlegających ustawie o recyklingu w 2014 r z danymi o ilości pojazdów wyrejestrowanych w 2014 r. na podstawie przekazanych przez prowadzących stacje demontażu zaświadczeń. Okazuje się, że liczba wszystkich pojazdów wyrejestrowanych na podstawie zaświadczeń przekazanych przez stacje demontażu do organu rejestrującego jest o ponad 10 000 mniejsza niż liczba zaświadczeń dotyczących wyłącznie pojazdów objętych ustawa o recyklingu, wykazana w sprawozdaniach składanych do Marszałka i NFOŚiGW. Szacunki wskazują, że w 2014 roku minimum 50 000 zaświadczeń wystawiono dla pojazdów nie zarejestrowanych w Polsce. Czy rzeczywiście tak duża ilość pojazdów nie zarejestrowanych w Polsce jest u nas kasowana? Trudno na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć, ponieważ pojazdy policji, wojska oraz innych służb mundurowych, wbrew regulacjom Dyrektywy 2000/53/WE nie są objęte systemem obligatoryjnego wyrejestrowania na podstawie zaświadczeń o demontażu lub przyjęciu pojazdu niekompletnego.
Niepokojące są również dane o ilości pojazdów ubezpieczonych w stosunku do ilości pojazdów zarejestrowanych. Przykładowo na 21 076 364 zarejestrowanych samochodów osobowych aż 7 400 814nie posiadało obowiązkowego ubezpieczenia OC – to ponad 35 %(Tabela 3).
Tabela 1
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji – pismo sygn. BM-WOP.072.43.2016