7 kwietnia 2016

Artykuł „ELV recyclers challenged over metal quality” z portalu letsrecycle.com

Kongres IARC jest jednym z największych międzynarodowych wydarzeń branży samochodowej, umożliwiającym spotkanie naukowców, polityków, producentów samochodów oraz recyklerów – zarówno tych, którzy demontują pojazdy jak i przedsiębiorców zajmujących się recyklingiem surowców na skalę światową. Przemysł recyklingu metali musi podnieść jakość odzyskiwanych surowców, by otrzymać lepsze ceny oraz intensywniej przyczynić się do cyklicznej gospodarki (circular economy). Taki komunikat na temat jakości złomu usłyszeli uczestnicy kongresu IARC Automobile Recycling Congress, który miał miejsce 16-18 marca w Berlinie. Jeden z głównych prelegentów – prof. Julian Allwood z Anglii przekonywał o konieczności podnoszenia jakości metali odzyskiwanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji i możliwości ich powtórnego wykorzystania przy produkcji nowych samochodów. Jest to zgodne z zasadą cyklicznej gospodarki i wpływa pozytywnie na środowisko w którym żyjemy. W kongresie wzięła udział Artemis Hatzi-Hull, odpowiedzialna w Komisji Europejskiej za politykę dotyczącą pojazdów wycofanych z eksploatacji. Z entuzjazmem i zadowoleniem mówiła o efektach obowiązującej już 15 lat Dyrektywy 2000/53/WE dotyczącej wyeksploatowanych pojazdów, która została transponowana we wszystkich krajach Unii. Znaczna większość z tych krajów osiągnęła także wymagane w Dyrektywie poziomy odzysku i recyklingu wyeksploatowanych pojazdów. (Jeden z krajów unijnych nie osiągnął w 2013 roku wymaganych poziomów, a cztery nie zaraportowały swoich wyników w tym zakresie). Pani Komisarz zauważyła także problemy, takie jak szara strefa i powiązany z nią problem jaki stwarza zidentyfikowanie wykroczenia w zakresie prawa ochrony środowiska, a także ginące w statystykach pojazdy i brak wiarygodnych źródeł danych w tym zakresie. Nadmieniła także, że Komisja Europejska kładzie duży nacisk, aby jednym z nadrzędnych zadań przy produkcji pojazdów, była myśl o konieczności ich demontażu i osiągnięcia wymaganych poziomów odzysku i recyklingu. Uczestnikom kongresu, jako auto przyszłości zaprezentowano pojazd z napędem wodorowym (Toyota Mirai). Dr Kay Oppat reprezentujący firmę Scholz, zwrócił uwagę na globalny problem dotyczący niekontrolowanego eksportu wyeksploatowanych pojazdów. Ich docelowe przeznaczenie nie jest znane, a dodatkowo proceder ten wpływa na znaczne obniżenie ilości odzyskiwanych surowców. By temu zapobiec, konieczne jest uszczelnienie systemu rejestracji pojazdów i doprecyzowanie przepisów na poziomie ogólnoeuropejskim. Następny kongres odbędzie się ponownie w Berlinie w dniach 22-24 marca 2017 roku.

Marta Witkowska

Poniżej prezentujemy link do oryginalnego artykułu:

ELV recyclers challenged over metal quality

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy