1 września 2019

KOMUNIKAT – Bardzo ważna informacja w sprawie monitoringu!

 

W dniu 6 września 2019 r. wchodzą w życie przepisy ustawy z 19 lipca o zmianie ustawy o czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.

W związku z tą ustawą wszyscy prowadzący działalność polegającą na zbieraniu lub przetwarzaniu odpadów, w tym prowadzący stacje demontażu, mają obowiązek najpóźniej w dniu 6 września 2019 r. zapewnić dostępność do obrazu z wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania odpadów w czasie rzeczywistym

Art. 6 pkt. 8 litera c

„posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, prowadzący magazynowanie odpadów lub zarządzający składowiskiem odpadów zapewnia wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska właściwemu ze względu na lokalizację miejsca magazynowania lub składowania odpadów dostępność obrazu z wizyjnego systemu kontroli tego miejsca w czasie rzeczywistym przez system teleinformatyczny.”

Obowiązek ten dotyczy monitorowania miejsca składowania lub magazynowania odpadów takich jak:

1) paliwo alternatywne oraz odpady przeznaczone bezpośrednio do produkcji takiego paliwa,

2) papier oraz tektura,

3) tekstylia,

4) odpady wielkogabarytowe, z wyłączeniem odpadów metali,

5) tworzywa sztuczne, w tym folia, oraz opony i inne odpady z gumy,

6) drewno i odpady drewnopochodne,

7) odpady pochodzące z przetwarzania odpadów komunalnych, z wyłączeniem odpadów pochodzących z termicznego przetwarzania odpadów,

8) odpady wielomateriałowe złożone z materiałów, o których mowa w pkt 2, 3, 5 lub 6.

Niewątpliwie obowiązkiem takim w przypadku prowadzącego stację demontażu będą magazyny odpadów takich jak: opony, tekstylia, guma czy tworzywa sztuczne np. zderzaki, zbiorniki po paliwie.

Czy będą podlegać również pojazdy wycofane z eksploatacji oczekujące na demontaż ?

Jeżeli uznamy, że jest to odpad wielomateriałowy wymieniony w pkt 8 – to tak. Natomiast jeżeli uznamy, że pojazdy wycofane z eksploatacji nie są odpadami wielomateriałowymi złożony z materiałów o których mowa w pkt 2,3,5 lub 6 – to nie. Pojazd wycofany z eksploatacji złożony jest głównie z metali a wymienione w pkt 2, 3 5 lub 6 odpady są tylko niewielka zawartością. W ocenie FORS intencją ustawodawcy nie było ujęcie pod pojęciem odpady wielomateriałowe pojazdów wycofanych z eksploatacji. Czytając przepis literalnie chodzi o odpady wielomateriałowe składające się (złożone) wyłącznie z odpadów określonych w punkcie 2,3 5 lub 6.

Stowarzyszenie FORS informuje również, że zgodnie z przepisami zapewnienie dostępności do obrazu w czasie rzeczywistym ma nastąpić poprzez przekazanie informacji umożliwiających logowanie do wizyjnego systemu kontroli miejsc magazynowanie w sposób zapewniający zachowanie tych informacji w poufności

Art. 6 pkt 8 litera d

„6h Posiadacz odpadów obowiązany do uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów lub pozwolenia zintegrowanego uwzględniającego zbieranie lub przetwarzanie odpadów, prowadzący magazynowanie odpadów lub zarządzający składowiskiem odpadów zapewnia dostępność obrazu w czasie rzeczywistym wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska, o którym mowa w ust. 6f, przez przekazanie informacji umożliwiających logowanie do wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów w sposób zapewniający zachowanie tych informacji w poufności.”

Na czym ma polegać zachowanie poufności?

O to należy pytać poszczególnych Wojewódzkich Inspektorów Ochrony Środowiska. Zgodnie z przepisami Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska może korzystać z dostępu tylko w przypadku:

  1. 1) prowadzonej kontroli, o której mowa w art. 9 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska(Dz. U. z 2019 r. poz. 1355 i 1501);
  2. 2) powzięcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa przeciwko środowisku określonego w art. 182, art. 183 lub art. 186 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1600, z późn. zm.6)) albo wykroczenia określonego w art. 154 § 2 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wy- kroczeń (Dz. U. z 2019 r. poz. 821 i 1238), albo wykroczeń, o których mowa w art. 10b ust. 1 pkt 1–15 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska.

 

Jednocześnie informujemy, że od 6 września podmioty które nie zapewnią dostępu do monitoringu magazynów odpadów wymienionych powyżej mogą zostać ukarane karą administracyjna w wysokości od 5000 zł do 1 000 000 zł . Dodano w art. 194 ust 1 ustawy o odpadach punkt 2c w brzmieniu:

„2c) nieprowadzenie wizyjnego systemu kontroli miejsca magazynowania lub składowania odpadów albo prowadzenie tego systemu niezgodnie z przepisami art. 25 ust. 6a; „

Wejście w życie powyższych przepisów wynika bezpośrednio z ustawy o odpadach. Brak wydanego rozporządzenia w sprawie monitoringu nie zwalnia z wyżej opisanych obowiązków.

Więcej informacji przekażemy Państwu w kolejnym komunikacie zamieszczonym na stronie FORS.

Ewentualne pytania prosimy kierować na adres: sekretariat@fors.pl

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy