Strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Open
X
KOMUNIKAT W SPRAWIE OPŁATY PRODUKTOWEJ

KOMUNIKAT W SPRAWIE OPŁATY PRODUKTOWEJ

Opublikowany 14 April 2018
Szanowni Państwo.
        W dniu 13 kwietnia w Warszawie,  podczas debaty dotyczącej gospodarki o obiegu zamkniętym, Pan Minister Sławomir Mazurek potwierdził stanowisko MŚ dotyczące firm, które nie miały świadomości lub w inny sposób interpretowały przepisy  ustawy o obowiązkach przedsiębiorców (opłacie produktowej) oraz ustawy o bateriach i akumulatorach.

"Nieznajomość prawa nie usprawiedliwia”, powiedział Minister i zaznaczył, że tak jak w przypadku podatków 5 lat wstecz trzeba będzie rozliczyć się z obowiązków. Według Ministerstwa Środowiska od wielu lat wszyscy przedsiębiorcy wprowadzający na polski rynek, także na potrzeby własne, produkty w których zawarte są lub stanowią przynależność: opony pneumatyczne, smary, oleje, itd. (produkty wymienione w zał. 4a do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców), np. samochody osobowe, samochody ciężarowe, rowery, motocykle, maszyny rolnicze, maszyny przeładunkowe, wózki widłowe, itd., podlegają ustawie o obowiązkach przedsiębiorców, a firmy, które sprowadzają pojazdy  lub sprzęt elektryczny i elektroniczny zawierający baterie lub akumulatory podlegają ustawie o bateriach i akumulatorach.
    
    W związku z powyższym, wszystkie tego typu firmy powinny wpisać się do rejestru BDO i rozliczyć z obowiązków do pięciu lat wstecz. Dodatkowo Ministerstwo Środowiska poinformowało, że nie przewiduje w tym zakresie żadnych zmian prawa.  Stowarzyszenie FORS w dalszym ciągu  będzie  przekonywać Rząd, Parlament, że tego typu rozwiązania, poza zbędną i kosztowną biurokracją oraz zwiększaniem obszaru  szarej strefy niczego pozytywnego do systemu gospodarowania odpadami nie wnoszą.
    W dniu 8 czerwca br. w Warszawie podczas Walnego Zgromadzenia Stowarzyszenia FORS przedstawimy Państwu więcej szczegółów dotyczących tej sprawy. Na dzień dzisiejszy, bez zmiany prawa lub interpretacji obowiązujących  przepisów,  nie jesteśmy w stanie wskazać rozsądnego sposobu rozwiązania tego problemu. Radzimy jedynie, aby prowadzący stacje demontażu, którzy zamierzają zakupić za granicą na potrzeby własne lub do odsprzedaży: samochód, maszynę  przeładunkową, wózek widłowy lub inny sprzęt  powinny zapoznać się z ewentualnymi  dodatkowymi obowiązkami.
Prezes FORS Adam Małyszko

W załączeniu :






()