Strona wykorzystuje pliki cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Open
X
Opinia Stowarzyszenia FORS na temat projektu zmiany akcyzy

Opinia Stowarzyszenia FORS na temat projektu zmiany akcyzy

Opublikowany 02 December 2016
Opinia:

Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów FORS, podtrzymuje swoje dotychczasowe bardzo negatywne stanowisko do propozycji rozszerzenia przedmiotu opodatkowania o pojazdy ciężarowe o masie całkowitej do 3,5 tony. Jest to zupełnie nowe obciążenie, które w największym stopniu dotknie mikro i małe przedsiębiorstwa - najczęściej firmy rodzinne, w których samochód dostawczy  jest głównym narzędziem pracy.

Natomiast propozycja  zmiany sposobu obliczania wysokości akcyzy,  co do samej zasady, jest propozycję słuszną - z całą pewnością wyeliminuje większość istniejących w tym zakresie patologii.

Obrany kierunek należy uznać za prawidłowy, pod warunkiem wycofania z projektu uzależnienia akcyzy od emisji spalin, ustalenia stawki podstawowej wyłącznie dla pojazdów nowych  oraz  zwiększenia dla pojazdów używanych wskaźnika deprecjacji z 14,08 lat  (169 miesięcy) do 18,6 lat (250 miesięcy), czyli do średniego wieku eksploatacji pojazdu w Polsce (18,6 lat). Konieczne jest też zwiększenie współczynnika deprecjacji z 0,90% do 0,95 %.

Ze wstępnej analizy wynika, że proponowane stawki dyskryminują pojazdy starsze, szczególnie te z większą pojemnością silnika, co może budzić zastrzeżenia KE,  nie mówiąc o oburzeniu mniej zamożnej części społeczeństwa, która po wprowadzeniu tych regulacji będzie pozbawiona dostępu do tanich, zdecydowanie lepszych i bezpieczniejszych pojazdów niż te, oferowane na rynku krajowym. Starszymi pojazdami z rynku krajowego nikt nie jest zainteresowany z uwagi na zły stan techniczny, cofane przebiegi, itp. To dlatego z Polski eksportuje się zaledwie  rocznie  12 tyś pojazdów używanych. Jeżeli zaproponowane stawki zablokują dostęp do tanich dobrych pojazdów, mniej zamożna część społeczeństwa skazana będzie na pojazdy z rynku krajowego, którymi  dziś, poza prowadzącymi stacje demontażu,  nikt nie jest zainteresowany.


Adam Małyszko – Prezes FORS


SPRAWOZDANIE KOMISJI USTAWODAWCZEJ, KOMISJI INFRASTRUKTURY oraz KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW PUBLICZNYCH

o projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (druk nr 107)