Ten tekst możesz zmienić w zakładce konfiguracja, pozycja: cookie_pl
Open
X
Posiedzenie EGARA 19-20 maja 2017, Helsinki (Finlandia)

Posiedzenie EGARA 19-20 maja 2017, Helsinki (Finlandia)

Opublikowany 25 May 2017


19-20 maja odbyło się w Finlandii (Helsinki) spotkanie Europejskiej Grupy Stowarzyszeń Recyklingu Pojazdów EGARA. W
wydarzeniu uczestniczyliśmy wraz z delegatami z Francji, Anglii, Danii, Holandii, Irlandii, Szwajcarii, Estonii, Norwegii i Szwecji. Spotkanie zaszczyciła swoim udziałem Artemis Hatzi-Hull, przedstawicielka Komisji Europejskiej.
Podczas spotkania Artemis Hatzi-Hull wskazała na problemy dotyczące branży, nad którymi pochyla się obecnie Komisja Europejska
jak: istniejąca we wszystkich krajach szara strefa, niekontrolowane transgraniczne przemieszczenia pojazdów, nierzetelne dane z centralnych ewidencji pojazdów w poszczególnych krajach, różne sposoby obliczania poziomów odzysku i recyklingu, brak informacji od producenta, niezbędnej do efektywnego handlu częściami z wyeksploatowanych pojazdów. Komisja ma na celu stworzenie systemu integrującego rejestry pojazdów w poszczególnych krajach, co powinno zahamować nielegalne przemieszczanie pojazdów, a także ich „znikanie” w szarej strefie. Artemis zaznaczyła także, że nie ma możliwości, aby skutecznie chronić środowisko naturalne bez przeprowadzania kontroli w miejscach demontażu pojazdów i podnoszenia ich standardów, przy jednoczesnej bezwzględnej eliminacji nielegalnych miejsc demontażu.

    Podczas posiedzenia swoje wystąpienie zaprezentowała także finlandzka strona rządowa:  przedstawicielka
Ministerstwa Środowiska Mrs Anna-Maija Pajukallio  oraz eurodeputowana  Mrs Sirpa Pietikäinen.
Finlandzki system wyrejestrowywania pojazdów jest zbliżony do naszego, upoważnione do demontażu są jedynie autoryzowane stacje. Według danych za 2015 rok, w Finlandii wystawiono 66 711 zaświadczeń o demontażu, a wyrejestrowano na drodze innej niż demontaż około 30 000 aut. Średnią wieku pojazdu poruszającego się po Finlandii, szacuje się na 12 lat. Pojazdy trafiają na stację demontażu po 20 latach eksploatacji. W 2015 roku wydano 8 mln euro na kampanię mającą odświeżyć park pojazdów. Fundusze pochodziły od państwa oraz producentów pojazdów. Ostatni właściciel pojazdu, który musiał być
eksploatowany przynajmniej 10 lat, okazując zaświadczenie o demontażu, otrzymywał 1 500 euro dopłaty do zakupu nowego samochodu, o odpowiednich standardach emisyjnych (CO2 max 120 g/km).


Stacja demontażu do której byliśmy zaproszeni, była dobrze zorganizowanym przedsiębiorstwem, którego właścicielami były firmy ubezpieczeniowe. Rocznie firma obraca około 20 000 pojazdów, jednakże demontowanych jest jedynie około 500 aut. Pozostałe pojazdy stanowią przedmiot handlu. Magazyn mieścił około 120 000 części, zaewidencjonowanych,
opisanych, sfotografowanych i przetestowanych. Sprzedaż internetowa jest obsługiwana przez 22 osoby, a sklep internetowy działa 24/7. Złom nie stanowi głównej podstawy dochodów.

Finlandczycy to otwarci i życzliwi ludzie, którzy chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem.

 Dziękujemy.

 Zarząd FORS


Poniżej prezentujemy krótką fotorelację z posiedzenia EGARA:

 - fot. 1

 - fot. 2

 - fot. 3

 - fot. 4




Ten tekst możesz zmienić w zakładce konfiguracja, pozycja: tracking_pl