17 maja 2016

Posiedzenie Senackiej Komisji Środowiska – Informacja Ministra Środowiska na temat aktualnego stanu zagospodarowania olejów przepracowanych – udział przedstawiciela FORS

W dniu 11 maja 2016 r. odbyło się w Senacie RP posiedzenie Senackiej Komisji Środowiska. Przedmiotem posiedzenia była Informacja Ministra Środowiska na temat aktualnego stanu zagospodarowania olejów przepracowanych. W posiedzeniu wzięli udział oprócz Senatorów RP oraz Rządu (Ministerstwo Środowiska, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska) również przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli, Polskiej Izby Gospodarczej Ekorozwój. Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów reprezentował Arkadiusz Dzierżanowski – Dyrektor Wykonawczy. W trakcie posiedzenia przedstawiciele rządu w osobach Magda Gosk – Dyrektor Departamentu Gospodarki Odpadami oraz Izabela Szadura Dyrektor Departamentu Kontroli Rynku zaprezentowały materiał przygotowany przez resort środowiska dotyczący gospodarowania na terenie kraju olejami przepracowanymi. Zgodnie z obowiązującym prawem w Polsce ustanowiony został priorytet dla regeneracji olejów odpadowych. Kwestie techniczne postępowania z olejami odpadowymi reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 5 października 2015 r. w sprawie szczegółowego sposobu postępowania z olejami odpadowymi (Dz.U. z 2015 r. poz. 1694). Na terenie kraju funkcjonuje 14 podmiotów zajmujących się przetwarzaniem olejów odpadowych. Z przedstawionego materiału oraz dyskusji wynika, że zainteresowanie w ostatnich dwóch latach olejami odpadowymi było umiarkowane w związku z objęciem mechanizmem opłaty produktowej jedynie olejów smarowych mineralnych. W systemie obowiązków przedsiębiorców nie były brane pod uwagę oleje syntetyczne. Zmiana prawa od 2016 r. powinna wpłynąć na ilości zbieranych olejów odpadowych w kierunku ich zwiększenia. Arkadiusz Dzierżanowski w trakcie posiedzenia zwrócił jednak uwagę na niepełny obraz gospodarki olejami odpadowymi przedstawiony w materiale skierowanym do Senackiej Komisji Środowiska. Materiał obejmował przetwarzanie olejów odpadowych, ale nie zawierał istotnych informacji z punktu widzenia zbierania olejów odpadowych. Branża recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji wytwarza rocznie ok. 2 tys. ton olejów odpadowych rocznie (400 tys. pojazdów razy 5 litrów) co podlega wymogom prawnym i jest ewidencjonowane. Poza wszelkim systemem pozostają odpady generowane w szarej strefie. Według szacunków 12 milionów pojazdów widnieje w CEPiK lecz prawdopodobnie ich fizycznie nie ma. Zatem co dzieje się z olejami odpadowymi z tych pojazdów. Ilość olejów przepracowanych w pojazdach „widmach” odpowiada rocznemu poziomowi odzysku olejów odpadowych osiąganego w skali kraju. Biorąc ten fakt pod uwagę zwrócił się z apelem o przyjrzenie się problemowi wytwarzania olejów odpadowych poza ewidencją tj. w miejscach do tego nieprzystosowanych. Ze spotkania wynika dla prowadzących stacje demontażu jeszcze jeden istotny fakt. Zaobserwowany na przełomie ostatniego roku drastyczny spadek cen olejów odpadowych nie tylko był spowodowany spadkiem ceny giełdowej ropy naftowej, ale również wadami w krajowym mechanizmie prawnym, względem którego za rok 2014 podmioty wprowadzające na rynek oleje mogły rozliczać poziom odzysku i recyklingu z tzw. nadwyżek z lat poprzednich. Zatem nie firmy wprowadzające na rynek rozliczyły swój obowiązek dokumentacją zgromadzoną w latach poprzednich. Zmiana systemu prawnego powinna spowodować stopniowy wzrost cen olejów przepracowanych pozyskiwanych z pojazdów wycofanych z eksploatacji.   Przy tej okazji Stowarzyszenie przypomina o konieczności spełnienia warunków przy zbieraniu i magazynowaniu olejów odpadowych.

  1. Oleje odpadowe zbiera się i magazynuje selektywnie według wymagań wynikających ze sposobu ich przemysłowego wykorzystania lub unieszkodliwiania.
  2. Podczas zbierania i magazynowania olejów odpadowych jest niedopuszczalne ich mieszanie z innymi odpadami i substancjami, w tym zwłaszcza z odpadami stałymi, odpadami PCB, olejem napędowym, olejem opałowym, płynami chłodniczymi, płynami hamulcowymi oraz innymi substancjami i preparatami chemicznymi niebędącymi olejami.
  3. Dopuszcza się mieszanie różnych rodzajów olejów odpadowych, jeżeli nie wpłynie to negatywnie na proces ich odzysku lub unieszkodliwiania (jeżeli wynika to z umowy z odbierającym oleje).
  4. Oleje odpadowe zbiera się do szczelnych pojemników, wykonanych z materiałów co najmniej trudno zapalnych, odpornych na działanie olejów odpadowych, odprowadzających ładunki elektryczności statycznej, wyposażonych w szczelne zamknięcia i zabezpieczonych przed stłuczeniem.
  5. Na pojemnikach umieszcza się w widocznym miejscu:

1) napis „OLEJ ODPADOWY”; 2) kod lub kody odpadów wynikające z rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów; 3) oznakowanie wymagane przepisami dotyczącymi transportu odpadów niebezpiecznych.

  1. Pojemniki z olejami odpadowymi magazynuje się w miejscach utwardzonych, zabezpieczonych przed zanieczyszczeniami gruntu i opadami atmosferycznymi, wyposażonych w urządzenia lub środki do zbierania wycieków tych odpadów.
  2. Urządzenia lub środki do zbierania wycieków, o których mowa w ust. 2, dostosowuje się do ilości magazynowanych olejów odpadowych.

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy