20 września 2016

Spotkanie w Ministerstwie Finansów dotyczące nieprawidłowości w procesie napraw powypadkowych objętych ubezpieczeniami komunikacyjnymi

W dniu 19 września 2016 r. w Ministerstwie Finansów odbyło się spotkanie z przedstawicielami branży motoryzacyjnej i ubezpieczeniowej oraz przedstawicielami organów państwowych dotyczące nieprawidłowości w procesie napraw powypadkowych objętych ubezpieczeniami komunikacyjnymi. Spotkanie prowadziła Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego Pani Katarzyna Przewalska. Stowarzyszenie FORS na spotkaniu reprezentowali Prezes Stowarzyszenia Adam Małyszko i Wiceprezes Zarządu Agnieszka Misiejuk.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej, w tym prowadzących zakłady naprawcze, zwracali uwagę, że środowisko od 15 lata alarmuje Rząd o konieczności podjęcia walki z szarą strefą związaną z naprawami pojazdów po wypadkach komunikacyjnych. Elementem walki z szarą strefą, w ocenie branży, miałyby być szczególne zasady wypłaty odszkodowań dokonywanych z obowiązkowego ubezpieczenia oc. W ocenie pomysłodawców tego rozwiązania, uzasadnieniem stosowania szczególnych zasad, odmiennych od uregulowanych w kodeksie cywilnym, jest to, że ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Skoro Państwo nakazuje posiadaczom pojazdom wykupienie polisy oc, to może również zobligować poszkodowanych, którzy będą likwidować szkody komunikacyjne z oc, do likwidacji szkody na określonych zasadach. W ocenie branży źródłem patologii jest sposób likwidacji szkód metodą kosztorysową, która polega na tym, że ubezpieczyciel szacuje wartość szkody i wypłaca poszkodowanemu ustalone odszkodowanie w gotówce. Poszkodowani bowiem niejednokrotnie decydują się na naprawę pojazdu częściami niewiadomego pochodzenia, w warsztatach działających w szarej strefie – bez faktury czy rachunku. To z kolei przekłada się na jakość naprawy, a w ostatecznym rozrachunku również na poziom bezpieczeństwa na drogach. Z uwagi na te nieprawidłowości branża zaproponowała, aby znieść rozliczenia kosztorysowe i aby likwidacja szkody kończyła się naprawą pojazdu w legalnie działającym zakładzie, który za naprawę wystawi fakturę.

Zaproponowano także inne zmiany, które zdaniem branży uszczelnią system i zmniejszą liczbę nieprawidłowości w likwidacji szkód np. powołanie niezależnych rzeczoznawców, którzy określać będą zakres i wysokość szkody.

W toku dyskusji Prezes Stowarzyszenia Adama Małyszko podniósł problem likwidacji tzw. szkód całkowitych. Praktyka wskazuje, że pojazdy, które uległy tzw. szkodzie całkowitej, wystawiane są na aukcjach bez wiedzy ich właścicieli i w większości przypadków w ogóle nie dochodzi do transakcji pomiędzy właścicielem pojazdu a przedsiębiorcą, który zaoferował najwyższą cenę za pojazd. Pojazdy takie sprzedawane są zwykle do szarej strefy, gdzie są nielegalnie demontowane. Częstą praktyką jest też naprawianie pojazdów po szkodach całkowitych w szarej strefie. Prezes zwrócił też uwagę na poważny problem, jakim jest brak systemu eliminowania z obrotu pojazdów doszczętnie zniszczonych np. spalonych. Zdarza się, że tego typu pojazdy na aukcjach ubezpieczycieli osiągają wysokie ceny, a następnie służą to tzw. przeszczepów, czyli legalizacji aut kradzionych. Zdaniem Prezesa zakaz dopuszczenia tego typu pojazdów do ruchu po drogach publicznych z odpowiednią adnotacją w dowodzie rejestracyjnym i CEPiKu, ograniczyłoby znacznie ten problem.

Przedstawiciele ubezpieczycieli oponowali propozycji branży, wskazując na regulacje kodeksu cywilnego i orzecznictwo sądów, z którego wynika, że właściciel ma prawo wyboru sposobu naprawienia szkody i nie można zmusić do go do naprawiania pojazdu. Jeśli właściciel chce otrzymać gotówkę, to takie jest jego prawo.

W podobnym duchu wypowiedział się przedstawiciel Rzecznika Ubezpieczonych, który wskazywał, że regulacje kodeksu cywilnego, na podstawie których dokonuje się likwidacji również szkód komunikacyjnych to normy ogólne i mają one zastosowanie również w wielu innych przypadkach. Stąd nie należy zmieniać kodeksu cywilnego, a należy szukać sposobu uszczelnienia systemu w inny sposób.

Przeszło dwugodzinną dyskusję zakończyła deklaracja Pani Dyrektor o zamiarze powołania zespołu, składającego się m.in. z przedstawicieli branży motoryzacyjnej i przedstawicieli ubezpieczycieli, który przeanalizuje zgłoszone problemy i zaproponuje kierunki zmian. Zdaniem Pani Dyrektor problemy zgłoszone podczas spotkania wykraczają znacznie poza kompetencje Ministerstwa Finansów i konieczne jest wsparcie w ich rozwiązaniu ze strony innych resortów i fachowców z branży.

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy