9 października 2015

Wyjazd studyjny do Anglii

W dniach 23-25 września miał miejsce wyjazd do Londynu w celu odwiedzenia angielskich stacji demontażu pojazdów.

Pierwszego dnia zobaczyliśmy stację ASM, przyjmującą 160 pojazdów dziennie, a przetwarzającą dziennie około 80 pojazdów. Znaczna część z pojazdów przyjmowanych w stacji, stanowi auta należące do firm ubezpieczeniowych, a także pojazdy wobec których trwają sprawy wyjaśniające. Stacja miała dobrze przemyślany ciąg technologiczny demontowania aut, a także logicznie zorganizowany magazyn części. Wszystkie części po sfotografowaniu trafiały na odpowiedni regał, opatrzone kodem kreskowym, który miał swoje odniesienie w systemie komputerowym. W tzw. call center pracowało 7 osób, a ilość przeprowadzonych rozmów oraz ich skuteczność były na bieżąco monitorowane. Większość rozmów dotyczyła sprzedaży części wystawionych na aukcjach.

Drugiego dnia w przedsiębiorstwie Pick a Part, mogliśmy przyjrzeć się odmiennemu sposobowi prowadzenia stacji. Nabywano w niej wraki jedynie za cenę złomu, a demontaż części prowadzili klienci, których stanowili mechanicy samochodowi. Na miejscu, własnymi narzędziami, dokonywali wymontowywania z wraków interesujących ich części. Po około 6 tygodniach od przyjęcia pojazdu do stacji, dokonywano likwidacji wraku, niezależnie od stopnia jego demontażu. Ciekawostka – każdy rodzaj części, niezależnie od modelu czy rocznika samochodu, z którego pochodził, był sprzedawany w tej samej cenie.

Pozostałe dwie z odwiedzanych stacji, nie prezentowały rozwiązań czy standardów, na które wskazują przepisy UE i do których sami jesteśmy przyzwyczajeni. Sposób funkcjonowania i organizacja pracy w tych stacjach, była niskobudżetowa, co niewątpliwie miało negatywny wpływ na środowisko naturalne, ale pozwalało na zapłatę klientowi większej kwoty za przekazywany samochód.

W Anglii:

– można wyrejestrować samochód on line, z poziomu stacji demontażu, korzystając z odpowiedniego oprogramowania,

– demontaż ręczny najczęściej ogranicza się do wymontowania części przeznaczonych do ponownego użycia, niebezpiecznych elementów oraz płynów i opon, a tablice rejestracyjne nie wymagają unieważnienia,

– wraki trafiające do stacji są nowsze, a ich pozyskanie znacznie tańsze niż w Polsce, jednakże w kwestiach sposobu organizacji stacji, jej wyposażenia, a także jakości świadczonych usług, w niczym nie ustępujemy kolegom z wyspy.

Zachęcamy do obejrzenia kilku załączonych zdjęć.

-zdjęcia

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy