15 września 2023

Echa V Międzynarodowej Konferencji FORS na stronach MIRU w Japonii

Na stronach MIRU, patrona medialnego tegorocznej konferencji FORS, jest już dostępny artykuł opisujący wydarzenie.

https://www.iru-miru.com/article_detail.php?id=62813

tekst tłumaczony przez google

W Warszawie odbyła się Międzynarodowa Konferencja Recyklingu Samochodów, której orgamizatorem jest FORS, stowarzyszenie branżowe zrzeszające polskie firmy zajmujące się recyklingiem samochodów. MIRU po raz pierwszy uczestniczyło w tej konferencji jako partner medialny, poniżej przedstawiamy więcej informacji:

 

 

Dwudniowa konferencja odbyła się 13 i 14 września, w hotelu Airport niedaleko Lotniska Chopina w Warszawie. Tym razem zgromadzili się uczestnicy reprezentujący 15 krajów z całego świata. Sponsorami były największe polskie firmy branżowe jak  Ambit, Otomoto i Ovoko, wśród sześciu firm medialnych znalazło się MIRU i brytyjski Auto Recycling World.

 

 

Program konferencji pierwszego dnia obejmował prezentacje z Polski, Holandii, ogarniętej wojną Ukrainy, Francji i Hiszpanii, a tematem przewodnim był aktualny stan rynku pojazdów wycofanych z eksploatacji na całym świecie. Rozmowy z krajami o bardzo różnych warunkach społecznych, politycznych i gospodarczych były interesujące, ponieważ każdy z nich opowiadał o swoich własnych, unikalnych kwestiach.

 

 

Ukraina, jako jedyny kraj spoza UE, nie wypracowała jeszcze przepisów i infrastruktury w zakresie recyklingu samochodów, co kontrastuje z systemami krajów UE. We Francji system rozszerzonej odpowiedzialności producenta zostanie wzmocniony na mocy przepisów krajowych, a podmioty zajmujące się recyklingiem samochodów będą musiały przyłączyć się do sieci producentów samochodów lub organizacji odpowiedzialnych za producentów (w przypadku pojazdów wycofanych z eksploatacji, taka sieć nie została jeszcze utworzona). Konieczne jest wejście. Z drugiej strony producentom samochodów nie podoba się tworzenie organizacji odpowiedzialnych producentów i trzeba poczekać na ustawę, opisującą czy taka organizacja faktycznie zostanie utworzona.  W każdym przypadku podmioty zajmujące się recyklingiem samochodów muszą spełniać standardy wymagane przy rejestracji, co wymagać będzie inwestycji początkowej, która przypuszczalnie  będzie dużym obciążeniem dla małych przedsiębiorstw. Hiszpania nie posiada infrastruktury umożliwiającej zbieranie akumulatorów litowo-jonowych z pojazdów elektrycznych jako odpadów, co tworzy „szarą strefę” w kraju. W jednym przypadku policja skonfiskowała 45 ton akumulatorów litowo-jonowych pochodzących z czarnego rynku, przechowywanych w prywatnym domu na osiedlu mieszkalnym, co było wydarzeniem niewyobrażalnym, biorąc pod uwagę ryzyko pożaru i eksplozji.

 

 

Komisja Europejska otrzymała raport podsumowujący propozycję (projekt ustawy) dotyczącą przepisów dotyczących pojazdów wycofanych z eksploatacji, ogłoszoną w lipcu przez przedstawiciela Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska. Treść propozycji została już opisana w poniższym artykule:

[Artykuł referencyjny] Wiadomość z ostatniej chwili : Komisja Europejska publikuje propozycje przepisów dotyczących pojazdów wycofanych z eksploatacji

 

Po części panelowej programu konferencji odwiedziliśmy zakład demontażu samochodów AMBIT w Łochowie, półtorej godziny drogi od Warszawy. Do kompleksu uczestnicy konferencji dojechali autobusami, a po zrobieniu pamiątkowego zdjęcia, zwiedzili trzy obiekty. Na miejscu moją uwagę przykuł elektryczny trójkołowiec, którym jeździli pracownicy. Został on wyprodukowany przez firmę WOZNIAK jako prototyp przy użyciu materiałów samochodowych pochodzących z recyklingu. Firma planuje wprowadzić dalsze jego ulepszenia, by sprzedawać go na rynku. Po jeździe próbnej przyznaję, iż jest bardzo wygodny, idealny do poruszania się po dużych terenach obiektów.

 

 

Na stacji demontażu w Łochowie pokazano jak można demontować części ręcznie, aby zwiększyć efektywność ponownego użycia i recyklingu. Na obiekcie, na którym znajdował się sprzęt do rozbiórki, odbyły się pokazy polegające na demontażu konwertora i ekstrakcji oleju.

Jeden z obiektów służył jako magazyn dużego zapasu części samochodowych. Byliśmy pod wrażeniem, że na terenie, gdzie znajdował się sprzęt prasowy, znajdował się sprzęt mający ponad 40 lat (już używany), prawdopodobnie z czasów PRL-u.

 

 

Po wycieczce podano wystawną kolację przy stołach i ławach tymczasowo ustawionych w obiekcie rozbiórki. Tu także byliśmy pod wrażeniem wysokiej jakości potraw w Polsce. Ukraińska wódka, także cieszyła się dużym zainteresowaniem uczestników 😉

Drugi dzień międzynarodowej konferencji obfitował w prezentacje na temat aktualnego stanu systemów recyklingu samochodów z całego świata. Podczas sesji porannej Nigeria, Stany Zjednoczone i Korea Południowa złożyły sprawozdania na temat sytuacji w swoich krajach.

Powiązany artykuł: MIRU uczestniczy w polskiej V Międzynarodowej Konferencji Recyklingu Samochodów FORS 

 

 

Na początku przy prezentacji Nigerii, osobiście Ambasador Nigerii w Polsce złożył przed prelegentami powitanie. Ambasador zauważył, że samochody w Nigerii mają na ogół bardzo długą żywotność, i że infrastruktura recyklingu nie została zbudowana dla liczby pojazdów wycofanych z eksploatacji. Firma zamierza przyciągnąć inwestycje w projekty recyklingowe w Algierii, aby zmniejszyć krajowe obciążenie dla środowiska.

Ze Stanów Zjednoczonych Stowarzyszenie Automotive Recyclers Association wypowiadało się na temat negatywnego wpływu działań demontażowych prowadzonych przez nielegalne firmy na środowisko i rynek oraz trudności w rozwiązaniu tych problemów. Z drugiej strony podkreślono, że Kalifornia, stan, który przewodzi Stanom Zjednoczonym w polityce ochrony środowiska, powołała w 2017 roku specjalną grupę zadaniową do rozprawienia się z nielegalnym biznesem, co zakończyło się sukcesem, i że inne stany powinny pójść w ich ślady. Poważnym problemem jest także kradzież katalizatorów – statystyki za rok 2022 pokazują, że w Stanach Zjednoczonych skradziono około 600 000–700 000 katalizatorów. Rynek części pochodzących z recyklingu ma ogromny potencjał, jednak producenci samochodów raczej nie wykorzystują ponownie części OEM, a wprowadzenie przepisów ograniczających ich wykorzystanie do napraw było wielokrotnie rozważane. Obecna sytuacja stanowi główną barierę dla podmiotów zajmujących się recyklingiem. Wspomniano również, że stowarzyszenie prowadzi przygotowania do nadchodzącej ery pojazdów elektrycznych i zaznaczono, że liczne inicjatywy związane z recyklingiem pojazdów elektrycznych, takie jak ponowne użycie, lipopass i obsługa akumulatorów, stanowią główne wyzwanie dla podmiotów zajmujących się recyklingiem.

 

Juny Nam, który jest również audytorem Koreańskiego Stowarzyszenia Demontażu i Recyklingu Samochodów, przedstawił krajowy system recyklingu, w tym przepisy, od południowokoreańskiej firmy zajmującej się recyklingiem GoodbyCar. Południowokoreańskie przepisy ustanawiają system rozszerzonej odpowiedzialności producenta, choć uważa się, że nie jest on faktycznie stosowany. Obecnie podmioty zajmujące się recyklingiem samochodów płacą opłatę za dostarczenie samochodów wycofanych z eksploatacji ostatecznym właścicielom, a producenci samochodów nie ponoszą odpowiedzialności finansowej. Ostatnią tendencją jest wzrost liczby firm zajmujących się demontażem i zmniejszenie liczby pojazdów wycofanych z eksploatacji, które każda firma może się pozbyć, a oczekiwania dotyczące sprzedaży części do pojazdów elektrycznych w przyszłości są wysokie.

 

Z Dyrekcji Generalnej ds. Środowiska Komisji Europejskiej pan Jaco Huisman, odpowiedzialny za regulacje dotyczące pojazdów wycofanych z eksploatacji, uczestniczył w konferencji za pośrednictwem rozmowy wideo z Brukselą, gdzie odbyła się dyskusja panelowa. Podczas spotkania branża recyklingu samochodów oraz grupy branżowe zgłaszały pytania i wątpliwości dotyczące treści obowiązującego projektu ustawy. Moderator zapytał branżę o jej obecny poziom zadowolenia z ustawy, a większość odpowiedziała na poziomie 80%. Hiszpania wyraziła pogląd, że wymogi dotyczące systemu EPR zawarte w obecnym projekcie ustawy nie są jasne i istnieją obawy, że mogą one nie zostać poprawnie zinterpretowane i wdrożone. Z kolei sekretarz generalny Europejskiego Stowarzyszenia Recyklingu Samochodów (EGARA) pochwalił projekt ustawy, twierdząc, że odzwierciedla ona wiele opinii branży.

 

 

Na zakończenie konferencji poruszono problemy, z jakimi boryka się sektor nieformalny w krajach na całym świecie. Jest to problem długotrwały i pomimo ciągłych apeli branży o podjęcie działań przez rządy, w niektórych krajach liczba nielegalnych handlarzy raczej rośnie, niż maleje. Wydaje się, że przyczyną tego jest niska motywacja rządu. Ponadto interpretacja „obowiązków regulacyjnych” w dużej mierze odzwierciedla różnice kulturowe między krajami, a sytuacja w krajach na całym świecie jest różna nawet jeśli chodzi o jeden wymóg. Koreańscy recyklerzy wyrazili opinię, że jeśli w przyszłości zostanie stworzony i dokładnie wdrożony system certyfikacji utylizacji zużytych pojazdów elektrycznych, prawdopodobnie doprowadzi to do zmniejszenia liczby nielegalnych przedsiębiorstw.

 

 

W popołudniowym raporcie na temat stanu recyklingu znalazła się także prezentacja profesora Kenichi Togawy z Uniwersytetu Kumamoto w Japonii, który również współpracuje z MIRU. Szczegóły zostaną podane osobno.

 

Drugiego dnia konferencji, wieczorem, w hotelowej sali bankietowej odbyła się uroczysta gala z okazji 25-lecia stowarzyszenia FORS. Na scenie pojawił się zespół The Backwards coverujący i odwzorowujący idealnie słynny band The Beatles ze wszystkimi detalami, od instrumentów po fryzury i stroje. Na sali było wielu członków pokolenia Beatlesów, a wielu gości zaczęło tańczyć, tworząc ożywioną atmosferę.

źródło https://www.iru-miru.com/article_detail.php?id=62813

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy