Współpraca z Egara
Ważnym wydarzeniem w dziejach FORS było przystąpienie w 1999 roku do europejskiego stowarzyszenia EGARA. Zaowocowało to między innymi bezpośrednią wymianą poglądów oraz doświadczeń między stroną polską, a przedstawicielami podobnych stowarzyszeń Unii Europejskiej. W 2001 roku mieliśmy przyjemność i zaszczyt gościć w Polsce przedstawicieli wszystkich krajów, które wchodzą w skład organizacji EGARA.
Stowarzyszenie EGARA – European Group of Automotive Recycling Associations (Europejska Grupa Stowarzyszeń Recyklingu Samochodów) zostało założone w 1991 roku. EGARA zrzesza europejskie stowarzyszenia zajmujące się recyklingiem samochodów w Europie. EGARA reprezentuje niezależne, profesjonalne i świadome ekologicznie przedsiębiorstwa zajmujące się demontażem pojazdów. Potrzeba zrównoważonego rozwoju i gospodarki o obiegu zamkniętym nigdy nie była tak pilna, a zatem rola EGARA jest ważniejsza niż kiedykolwiek.
Podczas opracowywania dyrektywy dotyczącej pojazdów wycofanych z eksploatacji (dyrektywa ELV), a teraz podczas przeglądu dyrektywy ELV, EGARA wniosła zarówno wkład, jak i wiedzę, a także uczestniczyła w dyskusjach i spotkaniach na szczeblu Komisji i Parlamentu. Ponadto, EGARA prowadzi bliski dialog z innymi europejskimi stowarzyszeniami w sektorze motoryzacyjnym, np. producentami samochodów, producentami komponentów i części, branżami recyklingu. EGARA zabiera stanowisko w sprawach takich jak: skradzione pojazdy, systemy rejestracji, podatek VAT od części zamiennych, status odpadów oraz demontaż pojazdów elektrycznych. Co więcej, EGARA pracuje nad informacjami o częściach i promuje ponowne wykorzystanie wysokiej jakości części zamiennych z demontowanych samochodów.
Głównym celem EGARA jest ułatwienie i rozwój ekonomiczności działań przedsiębiorstw w zakresie demontażu i recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji. Działania dotyczą w szczególności:
- gromadzenia SWE w przedsiębiorstwach
- demontażu SWE
- sprzedaży materiałów i części z SWE
- gospodarki odpadami z SWE.
Misją EGARA jest:
- ożywienie rozwoju stacji demontażu i ustalenie zasad ich pracy w myśl przepisów ochrony środowiska
- przeciwdziałanie “szarej strefie” w zakresie recyklingu SWE
- promowanie i zachęcanie do powtórnego użycia części i materiałów odzyskanych z SWE
- ujednolicenie prawa w zakresie recyklingu w Europie i doprowadzenie do skutecznej współpracy międzynarodowej zakładów demontażu i przetwarzania odzyskanych materiałów
- służenie sobie wzajemną pomocą i wymiana doświadczeń
- ochrona środowiska i zasobów naturalnych ziemi.
Obecnie EGARA gromadzi w swych szeregach stowarzyszenia recyklingowe z 14 krajów Europy.
Są to:
Dania – DAG,
Estonia – NGO ELV,
Finlandia – SAL,
Francja – CNPA,
Hiszpania – AAD,
Holandia – STIBA,
Irlandia – IMVRA,
Norwegia – NBF,
Polska – FORS,
Szwajcaria – VASSO,
Szwecja – SBR,
Węgry – ABAKE,
Wielka Brytania – VRA,
Włochy – ADA.
Podstawą istnienia EGARA są cele określone w czasie jej powstania w roku 1991, czyli:
- aby aby recykling samochodów odbywał się w myśl zasad gospodarki o obiegu zamkniętym;
- aby stymulować i ułatwiać wzrost ponownego wykorzystania wysokiej jakości części zamiennych i materiałów ze zdemontowanych samochodów;
- aby promować stosowanie norm środowiskowych w zakresie recyklingu samochodów.
Oto podsumowanie filozofii EGARA: „Nasza praca jest w zgodzie z gospodarką o obiegu zamkniętym. Sprzedajemy używane części zamienne najwyższej jakości i staramy się odzyskiwać materiał ze zdemontowanych samochodów (zarówno z pojazdów wycofanych z eksploatacji, jak i uszkodzonych). Ponadto, w procesie demontażu dbamy o ochronę środowiska przed niebezpiecznymi substancjami znajdującymi się w pojazdach oraz przestrzegamy rygorystycznych zasad eksploatacji wymaganych dla zapewnienia bezpieczeństwa środowiska”.
EGARA poszukuje optymalnych rozwiązań ukierunkowanych na:
- maksymalizację odzysku,
- maksymalizację recyklingu,
- minimalizację odpadów (wysypiska i wyrobiska) będących rezultatem utylizacji samochodów wycofanych z eksploatacji.
EGARA ściśle współpracuje z podobnymi organizacjami na świecie np. w USA, Kanadzie, Australii i Japonii.