26 marca 2020
KOMUNIKAT FORS
Szanowni Państwo,
W związku z nasileniem w Polsce ilości zachorowań na COVID 19 oraz dużym zagrożeniem zarażenia się, Stowarzyszenie FORS rekomenduje wszystkim prowadzącym stacje demontażu pojazdów wdrożenie następujących zaleceń:
- Przed odbiorem pojazdu przeznaczonego do demontażu, należy zadać pytanie właścicielowi lub osobie upoważnionej do przekazania pojazdu, czy w ostatnim czasie osoby chore na koronawirusa lub objęte kwarantanną nie podróżowały przekazywanym pojazdem ?
- Po przyjęciu pojazdu do demontażu należy każdy pojazd poddać „kwarantannie”, czyli odstawić w miejscu do magazynowania na przynajmniej 4 dni w oczekiwaniu na demontaż. Zgodnie ze wstępnymi wytycznymi Komisji Europejskiej odpady po 9 dniach przestają̨ stanowić́ zagrożenie, dlatego tam, gdzie to możliwe, należy zastosować 9 dniowy okres magazynowania pojazdów przed ich demontażem.
- Przyjąć zasadę demontażu: „pierwsze weszło pierwsze wyszło” tak, aby ręczny demontaż dokonany był przez pracowników po jak najdłuższym czasie magazynowania pojazdu.
- Wyposażyć pracowników odbierających pojazdy w maski ochronne oraz odpowiednie rękawice oraz środki dezynfekcyjne.
- Ograniczyć do minimum kontakt z osobą przekazującą pojazd do demontażu.
- Przedsiębiorcy, którzy nie mogą zapewnić takich środków ochrony pracownikom powinni rozważyć zawieszenie przyjmowania kolejnych pojazdów, skupiając się na demontażu pojazdów aktualnie znajdujących się w magazynie.
- Wprowadzić obowiązek używania masek ochronnych przez kierowców pojazdów ciężarowych odbierających odpady, które powstały w stacji demontażu.
- O ile to możliwe ograniczyć korzystanie z szatni, czy stołówki większej liczby pracowników jednocześnie.
- O ile to możliwe, stanowiska pracy biurowej przenieść do pracy zdalnej, np. księgowość, ewidencja odpadów.
- Korzystać przy zdalnym zarządzaniu z monitoringu.
- Korzystać przy komunikacji podczas narad z wideokonferencji, telekonferencji.
- Wyposażyć szatnie i stołówki w środki do dezynfekcji oraz dokonywać dezynfekcji przed każdym korzystaniem przez pracowników z w/w miejsc.
- Gromadzić zużyte rękawiczki czy maski w odrębnych pojemnikach.
- W przypadku większej liczby pracowników zorganizować prace na dwie zmiany w taki sposób, aby pracownicy pierwszej zmiany nie mieli styczności z pracownikami drugiej zmiany.
- W miarę możliwości oferować do sprzedaży części na portalach internetowych i przekazywać je klientom, korzystając z firm kurierskich.
- W miejscach obsługi klienta dostarczającego pojazd do demontażu lub sprzedaży części ograniczyć ilość osób przebywających w pomieszczeniu oraz oddzielić pracowników bezpieczną strefą.
- Promować zapłatę za sprzedane części kartą płatniczą.
- W związku z ograniczoną pracą organów d/s rejestracji pojazdów ( wydziałów komunikacji), należy informować właścicieli pojazdów, że obowiązek ubezpieczenia pojazdu ustaje z dniem wystawienia zaświadczenia o demontażu lub zaświadczenia o przyjęciu pojazdu niekompletnego. Wystarczy przesłać do ubezpieczyciela drogą mailową kopię zaświadczenia – można klientowi zaoferować taką usługę.
- Poinformować właściciela pojazdu, że w przypadku nie złożenia wniosku o wyrejestrowanie pojazdu, pojazd zostanie wyrejestrowany z urzędu na podstawie zaświadczenia, które prowadzący stację demontażu jest zobowiązany wysłać w ciągu 7 dni do organu, w którym pojazd jest zarejestrowany. Prawo w tym zakresie, pomimo obowiązku właściciela wyrejestrowania pojazdu, nie przewiduje sankcji karnych.
- Prowadzący stacje demontażu, zaświadczenia przeznaczone do organów właściwych w sprawach rejestracji pojazdów w każdym przypadku powinni wysyłać pocztą, podobnie w przypadku zaświadczenia wydanego dla pojazdu nie zarejestrowanego w Polsce, które należy wysłać do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
W najbliższym czasie zostaną wydane również odpowiednie zalecenia przez Państwową Inspekcję Pracy oraz Głównego Inspektora Sanitarnego.
Zalecenia opublikujemy niezwłocznie na stronie FORS.PL