12 października 2023
PROJEKT WAŻNEGO UNIJNEGO ROZPORZĄDZENIA
Szanowni Państwo,
W dniu 10. października 2023r. odbyły się konsultacje dotyczące projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej, w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Jest to bez wątpienia istotna propozycja, uchylająca dotychczasowe rozporządzenia i dyrektywy: m.in. dyrektywę 2000/53/WE, która od ponad 20 lat określa zasady postępowania z wyeksploatowanymi pojazdami, a także uchylająca tzw. dyrektywę homologacyjną.
Stowarzyszenie FORS, jako członek europejskiego stowarzyszenia EGARA, miało okazję wziąć udział w spotkaniu online z przedstawicielami Komisji Europejskiej oraz przekazać swoje uwagi do projektu w międzynarodowym gronie.
Rozporządzenie jest częścią Europejskiego Zielonego Ładu – strategii na rzecz osiągnięcia do 2050 r. czystej, neutralnej klimatycznie gospodarki o obiegu zamkniętym. Produkcja pojazdów i ich zagospodarowanie po zakończonej eksploatacji są jednym z najważniejszych elementów tej globalnej strategii. Dążenia do gospodarki o obiegu zamkniętym, wobec coraz szybszego rozwoju bezemisyjnej elektromobilności, wymagają zmian w przepisach dot. produkcji, eksploatacji oraz zagospodarowania pojazdów.
W projekcie znajdziemy nowe zapisy odnośnie projektowania i produkcji aut m.in.:
– ograniczenia zawartości szkodliwych oraz rzadkich substancji,
– obowiązek wykorzystywania w produkcji pojazdów surowców, które pochodzą częściowo z recyklingu,
– zasady oznaczania części i udostępniania informacji technicznej przez ich producentów, które mają ułatwić śledzenie części i ich ponowne wykorzystanie.
Niewątpliwy bodziec do zmian stanowi także szara strefa, obecna w wielu krajach członkowskich oraz niekontrolowany transgraniczny przepływ aut.
Komisja proponuje tu rozwiązania zaradcze, z których nie wszystkie są nowościami:
– bardziej przejrzysta definicja pojazdu wycofanego z eksploatacji,
– ustanowienie minimalnych wymogów odnośnie sektorowych kontroli egzekwowania prawa,
– kary pieniężne w przypadku sprzedaży pojazdu wycofanego z eksploatacji lub części zamiennej z nielegalnego źródła,
– stworzenie mechanizmu wymiany danych rejestracyjnych pojazdów między państwami,
– szereg dość ogólnie ujętych reguł, mieszczących się pod hasłem: rozszerzona odpowiedzialność producenta (EPR).
Propozycja obejmuje także załączniki techniczne, dotyczące sposobu znakowania części, demontażu aut, przetwarzania, regeneracji, a także załącznik będący listą części, których ponowne użycie nie jest dozwolone.
Od wczoraj jest już dostępna, poniżej link, publikacja polskiej wersji językowej projektu rozporządzenia.
Zachęcamy do lektury, uważnego wczytania się w treści Rozporządzenia (UE) 2018/858 i 2019/1020 oraz dyrektywy 2000 /53/WE i 2005/64/WE.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=COM%3A2023%3A451%3AFIN
Więcej informacji można będzie uzyskać podczas Międzynarodowych Targów Ochrony Środowiska POLECO w Poznaniu, w których FORS bierze udział, m.in. w środę 18 października 2023r podczas konferencji stowarzyszenia o godz. 14.15 w pawilonie nr 6, przy scenie 3.
Z uwagi na fakt, że Rozporządzenie obowiązuje wszystkie kraje UE bezpośrednio, prosimy o przesyłanie Państwa uwag na nasz adres: sekretariat@fors.pl
W listopadzie Zarząd FORS weźmie udział w kolejnym spotkaniu z przedstawicielami Komisji Europejskiej, tym razem osobiście w Brukseli, gdzie liczymy na więcej odpowiedzi.