4 marca 2024

Uszkodzone pojazdy trzeba rejestrować?

Interpelacja nr 1225

do Ministra Infrastruktury w sprawie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie z dniem 1.01.2024 r. i interpretacji dotyczącej rejestracji pojazdów uszkodzonych

Zgłaszający: Grzegorz Woźniak

Data wpływu: 30-01-2024

Garwolin, 26 stycznia 2024

Szanowny Panie Ministrze!

W ostatnim czasie podczas dyżuru poselskiego w biurze w Garwolinie zgłosił się do mnie przedsiębiorca branży motoryzacyjnej z problemem, który dotyczy wielu firm w Polsce, opisał prośbę o interwencję w następujący sposób:

„W związku z podpisaniem przez Prezydenta RP Andrzeja Dudę Ustawy w dnia 26 maja 2023 – o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych ustaw, która wchodzi w życie z dniem 01.01.2024 zwracam się z prośbą o wskazanie wytycznych do postępowania w mojej firmie. Specyfika mojej działalności polega na zakupie, a następnie odsprzedaży pojazdów po szkodach komunikacyjnych. Z uwagi na to, iż pojazdy są po szkodach nie posiadają ważnego badania technicznego, a tym samym to wyklucza je z możliwości rejestracji. Od stycznia 2024 znajdę się w sytuacji, gdzie jeden przepis prawny nakaże mi rejestrację pojazdu pod rygorem mandatu, natomiast inny przepis uniemożliwi mi tę rejestrację ze względu na brak ważnego badania technicznego. Proszę o zajęcie stanowiska, jak w takiej sytuacji mam postępować, aby nie być narażonym na notoryczne kary finansowe. Nadmieniam, iż w ciągu roku zakupuję minimum 200 pojazdów, których nabycie i zbycie zgłaszam do wydziału komunikacji poprzez portal gov.pl. Ważne jest również to, iż w obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym bardzo rzadko zdarza się, aby zbyć pojazd w ciągu 90 dni od jego nabycia, by w świetle przepisów, które będą obowiązywać tę rejestrację pominąć. Zaznaczam również, iż dwa wykluczające się wzajemnie przepisy jeden o nakazie rejestracji pojazdu a drugi uniemożliwiający mi tego dokonania z powodu braku ważnego badania technicznego nie może narażać mnie na ogromne straty finansowe, gdyż ja nie będę uchylał się od ciążącego na mnie obowiązku rejestracji, ale w wyniku wykluczających się przepisów prawnych nie będę miał takiej możliwości. W sytuacji, gdy zostanę objęty karami opłacalność prowadzenia mojej działalności na tyle spadnie, że będę zmuszony działalność zamknąć, gdyż nie będzie ona przynosić żadnych dochodów”.

Zwracam się do Pana Ministra w imieniu przedstawiciela przedsiębiorców z prośbą o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy ministerstwo zna problem tej części branży motoryzacyjnej?

2. Jakie działania prawne zostaną podjęte przez Ministerstwo Infrastruktury, aby pomóc w prawnym prowadzeniu działalności tej grupie przedsiębiorców?

3. Jakie działania doraźne zostaną podjęte przez ministerstwo, aby dwa wykluczające się wzajemnie przepisy – jeden o nakazie rejestracji pojazdu, a drugi uniemożliwiający dokonanie rejestracji z powodu braku ważnego badania technicznego, nie narażały przedsiębiorców na konsekwencje prawne?

Z poważaniem

Poseł Grzegorz Woźniak

Stanowisko Ministra Infrastruktury

Znak pisma: DTD-3.054.2.2024 Warszawa, 28 lutego 2024

Szanowny Pan

Szymon Hołownia

Marszałek Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej

 

Szanowny Panie Marszałku,

Odpowiadając na interpelację nr 1225 Pana Posła Grzegorza Woźniaka w sprawie ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, która weszła w życie z dniem 1.01.2024 r. i interpretacji dotyczącej rejestracji pojazdów uszkodzonych uprzejmie informuję, że ustawą z dnia 7 lipca 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczania niektórych skutków kradzieży tożsamości (Dz. U. poz. 1394) wprowadzona została zmiana do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, polegająca m.in. na wprowadzeniu obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu zamiast obowiązku zgłoszenia nabycia pojazdu oraz zamiast obowiązku rejestracji pojazdu sprowadzonego z terytorium Unii Europejskiej. Obowiązek ten określony został w art.73aa ustawy, natomiast sankcje za jego niedopełnienie – w art. 140mb. Powyższe przepisy weszły w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.

Mając na uwadze poruszone w przedmiotowej interpelacji kwestie wyjaśniam, iż brak terminowego wypełnienia wprowadzonego z dniem 1 stycznia 2024 r. obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu podlega sankcji w postaci kary pieniężnej analogicznie jak w przypadku nieterminowego wypełnienia dotychczasowego obowiązku zawiadomienia o nabyciu albo zarejestrowania pojazdu sprowadzonego z UE i również dotyczy wszystkich pojazdów, niezależnie od ich stanu technicznego.

Zwracam jednak uwagę na fakt, że w przypadku gdy właściciel pojazdu złoży wniosek o rejestrację pojazdu, ale nie przedłoży któregoś z dokumentów wymaganych do rejestracji pojazdu, organ rejestrujący wezwie go do usunięcia braków w wyznaczonym terminie – stosownie do art. 64 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego 1. Należy przy tym zaznaczyć, że przepisy KPA nie wykluczają, aby na wniosek strony organ wydłużył termin na uzupełnienie braków formalnych o czas niezbędny do naprawy pojazdu i uzyskania pozytywnego wyniku badania technicznego. Informuję również, że zgodnie z art. 98 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej może także zawiesić postępowanie, jeżeli wystąpi o to strona, na której żądanie postępowanie zostało wszczęte, a nie sprzeciwiają się temu inne strony oraz nie zagraża to interesowi społecznemu.

Przedstawiając powyższe chciałbym podkreślić, że kwestia przypadków nabywania pojazdów w niewłaściwym stanie technicznym i niezdatnych do ruchu drogowego, nie powinna być przeszkodą do kompleksowego, systemowego i niezbędnego doprecyzowania i uzupełnienia przepisów o obowiązkach właścicieli pojazdów, a co za tym idzie – zapewnienia aktualności i referencyjności danych w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Powyższe winno być zatem uwzględniane przez kupującego (również przez przedsiębiorcę zajmującego się obrotem pojazdami) przed podjęciem decyzji o nabyciu pojazdu, który nie posiada ważnych badań technicznych lub jest pojazdem uszkodzonym.

W konsekwencji przepisy art. 73aa ustawy – Prawo o ruchu drogowym nie przewiduje wyłączenia z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdów, które są uszkodzone lub nie mają ważnych badań technicznych. Nowe przepisy przewidują natomiast inne zwolnienia z tego obowiązku, które dodane zostały m.in. w związku z postulatami organizacji reprezentujących przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami, tj.:

  •  zwolnienie przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami lub produkcją pojazdów z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdów nowych nabywanych na terytorium RP i sprowadzanych z UE i spoza Unii Europejskiej (art. 73aa ust. 5 ustawy),
  •  zwolnienie z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w przypadku, gdy przed upływem terminu na wykonanie tego obowiązku zostanie wydane zaświadczenie o demontażu pojazdu (art. 73aa ust. 6 ustawy),
  •  zwolnienie z obowiązku złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w przypadku, gdy właściciel pojazdu nabytego na terytorium RP dokona zbycia tego pojazdu przed upływem terminu na złożenie wniosku (art. 73aa ust. 7 ustawy).Nowe przepisy przewidują szczególną sytuację przedsiębiorców zajmujących się obrotem pojazdami również poprzez określenie dla nich aż trzykrotnie dłuższego terminu (90 dni) na dopełnienie obowiązków w zakresie złożenia wniosku o rejestrację pojazdu niż termin dotyczący pozostałych właścicieli pojazdów, tak, aby zapewnić dłuższy czas na sprzedażalbo zarejestrowanie pojazdu. Jednocześnie też przepisy te zastępują istniejący od 2004 r. obowiązek rejestracji pojazdu sprowadzonego z terytorium UE w terminie 30 dni obowiązkiem złożenia wniosku o rejestrację pojazdu w przypadku podmiotów zawodowo zajmujących się obrotem pojazdami w terminie 90 dni. Zatem w takich przypadkach omawiane przepisy wprowadzają nawet korzystniejsze rozwiązania dla przedsiębiorców branży aniżeli obowiązujące dotychczas.                                                                                                          Z poważaniem, dokument podpisany elektronicznie przez:z upoważnienia Ministra Infrastruktury Podsekretarz Stanu
    Paweł Gancarz

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy