27 września 2019

Podsumowanie IV Międzynarodowej Konferencji FORS

Za nami IV Międzynarodowa Konferencja „Recykling Pojazdów w Kraju i na Świecie” – Praktyka i Doświadczenie, która odbyła się w dniach 18-20 września 2019 r. Czas zatem więc na krótkie podsumowanie.

Trzydniowy maraton rozpoczęliśmy 18 września od praktyki i doświadczenia, a mianowicie od zwiedzania stacji demontażu. Trzy autokary ze 120 uczestnikami ruszyły w trasę KRAKÓW- BOCHNIA – PRZEWORSK – RUDNA MAŁA –KRAKÓW. Jako pierwszą odwiedziliśmy firmę Cadilak, założoną przez Pana Stanisława Grzesika, która prowadzi świetnie zorganizowaną kompaktową stację demontażu. Tu też odbył się pokaz japońskiej maszyny do demontażu pojazdów Kobelco.

Kolejną zwiedzaną stacją była stacja IMPRESJA z Przeworska, należąca do rodzinnej firmy prowadzonej przez Roberta Jaśkowca wraz z trzema synami. Największe zainteresowanie wzbudzał dział regeneracji części z autoryzacją BOSCH-a. Firma przerabia ponad 5000 samochodów rocznie i jest w Polsce jednym z liderów sprzedaży części używanych. Było bardzo dużo specjalistycznych pytań, zwłaszcza ze strony gości zagranicznych. Wszyscy byli pod wrażeniem dobrej organizacji firmy i zaciekawieniem zaglądali w każdy zakątek zakładu.

Trzecia zwiedzana stacja to stacja Pana Sebastiana Mazura w Rudnej Małej koło Rzeszowa. Tu mieliśmy dłuższy przystanek, a oprócz zwiedzania stacji demontażu mieliśmy również okazję obejrzenia zgromadzonych przez właściciela zabytkowych sprzętów wojskowych z czasów PRL. Sporo emocji wzbudziła też dodatkowa atrakcja – pokaz driftu w wykonaniu synów Pana Stanisława Lorenca, prowadzącego stację demontażu LO-STARK w Miejscu Piastowym. Była wojskowa grochówka, bigos, karkówka i inne przysmaki oraz dyskusje, które trwały do godzin wieczornych.

Drugi dzień poświęcony był Konferencji. Już od godz. 9 w Centrum Kongresowym Hotelu Double Tree by Hilton w Krakowie gromadzili się zaproszeni goście i uczestnicy, łącznie wzięło udział przeszło 150 osób. Jak co roku można było zapoznać się z ofertą sponsorów i wystawców, dedykujących swoje usługi i produkty przedsiębiorcom prowadzącym stacje demontażu.

Konferencję tradycyjnie już poprowadzili Agnieszka Misiejuk i Łukasz Cioch.

Swoją obecnością zaszczyciło nas wielu znamienitych gości w tym m.in. Pani Artemis Hatzi-Hull z Komisji Europejskiej, Pan Senator Grzegorz Peczkis, Pan Poseł Krzysztof Sitarski, Pani Izabela Szadura Dyrektor Departamentu Kontroli Rynku w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska, Pan Krystian Szczepański Dyrektor Instytutu Ochrony Środowiska. Przybyło wielu gości z zagranicy, w tym m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii, Hiszpanii, Czech, Włoch, Japonii, Egiptu, Nigerii i Indii. Gościliśmy także media oraz zaprzyjaźnione organizacja społeczne, związane z branżą motoryzacyjną oraz branżą odpadową.

Spotkanie otworzyła prezentacja Pani Artemis Hatzi- Hull, która przedstawiła ocenę funkcjonowania Dyrektywy 2000/53WE w sprawie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, aktualne działania Komisji wynikające z tej oceny oraz trwające konsultacje w przedmiocie zmian Dyrektywy.

W kolejnej prezentacji Pani Izabela Szadura z Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska omówiła działania Inspekcji Ochrony Środowiska podejmowane po nowelizacji ustawy o IOŚ i wzmocnieniu tej służby w nowe instrumenty prawne i uprawnienia służące usprawnieniu prowadzonych kontroli i zwiększeniu ich efektywności. Z kolei skutki wprowadzenia tzw. „ustawy pożarowej”, czyli nowelizacji ustawy o odpadach z dnia 20 lipca 2018 r., która nałożyła szereg nowych obowiązków na przedsiębiorców z branży odpadowej, podsumowała Pani mecenas Agnieszka Misiejuk Wiceprezes FORS. Mnóstwo obowiązków, liczne bariery w prowadzeniu legalnej działalności, niejasności interpretacyjne nowych przepisów i brak skutecznego oddziaływania na szarą strefę, to zdaniem przedsiębiorców podstawowe skutki zmienionych przepisów, których głównym celem miało być ograniczenie liczby pożarów odpadów.

Szczególne zainteresowanie wzbudziła prezentacja Siri Sveinswoll – Prezes organizacji zrzeszającej recyklerów EGARA na temat funkcjonującego w Norwegii modelu wsparcia prowadzących stacje demontażu. Norwegia, która borykała się z ogromną szarą strefą, znacznie ograniczyła ten problem poprzez wprowadzenie systemu, w którym właściciel pojazdu, przekazując pojazd do legalnej stacji demontażu, otrzymuje wypłatę określonej kwoty pieniężnej. Spowodowało to skierowanie strumienia pojazdów wycofanych z eksploatacji do stacji demontażu i prawie całkowite wyeliminowane nielegalnego demontażu pojazdów.

Na ciekawy problem zwrócił uwagę w swoim wystąpieniu Pan Marty Hollingshead – sekretarz Amerykańskiego Stowarzyszenia Recyklerów (ARA). Mianowicie mówił o coraz bardziej powszechnym, ale często bagatelizowanym zagrożeniu ataku hakerów na systemy informatyczne firm i ryzyku utraty ważnych danych. Podkreślał konieczność posiadania odpowiednich zabezpieczeń, a przede wszystkim regularnego sporządzania kopii zapasowych, które pozwolą na odzyskanie ważnych danych w przypadku niespodziewanego ataku.

O rynku części na Bilskim Wschodzie mówił Pan Fedy Gerges, zaś Kenneth Okafor przedstawił rynek części używanych w Afryce i jak wygląda ich dystrybucja.

Z kolei Pan Andy Lathan zaprezentował możliwości, jakie dają dziś nowe narzędzia komunikacji, jakimi są portale społecznościowe. Zwrócił uwagę na ich ogromną popularność i siłę oddziaływania na tysiące użytkowników, jak również możliwości budowania marki swojej firmy z wykorzystaniem mediów społecznościowych, a co za tym idzie rozpoznawalności i popularności firmy. Bez wątpienia, media społecznościowe to dziś ważne narzędzie nie tylko komunikacji, ale też marketingu.

W dalszych wystąpieniach Pan Rafael Gomez z Hiszpańskiego Stowarzyszenia Recyklerów AAD przedstawił hiszpański system recyklingu, zaś Kapitan Mohan Ram opowiedział o recyklingu samochodów w Indiach.

W związku ze zbliżającym się terminem wejścia w życie nowego systemu Bazy Danych o Odpadach (BDO) Pan Krystian Szczepański – Dyrektor Instytut Ochrony Środowiska, jednostki odpowiedzialnej za przygotowanie i wdrożenie tego systemu, przedstawił główne jego założenia i funkcje oraz harmonogram planowanych testów systemu i szkoleń dla przedsiębiorców.

Podczas Konferencji Prezes FORS Pan Adam Małyszko zaprezentował inicjatywę Stowarzyszenia FORS inauguracji obchodów w dniu 18 września Międzynarodowego Dnia Recyklera Samochodów. Przedstawił specjalną uchwałę Zarządu, która ma inicjować działania Stowarzyszenia FORS zmierzające do tego, aby tę ideę popularyzować i aby światowe, międzynarodowe lub europejskie organizacje również podjęły stosowne uchwały w tej kwestii. Inicjatywa ta spotkała się z ogromnym entuzjazmem zebranych, w tym także Pani Artemis Hatzi Hull z Komisji Europejskiej, która obiecała, że również podejmie działania zmierzające do popularyzacji tej idei.

Podczas IV Międzynarodowej Konferencji FORS, miało miejsce pierwsze spotkanie Międzynarodowego Komitetu Recyklingu Pojazdów, utworzonego w USA, podczas naszego udziału w ubiegłorocznej Konwencji Automotive Recyclers Association w Orlando. Międzynarodowy Komitet będzie promował zaangażowanie i zrozumienie dla profesjonalnego przemysłu recyklingu pojazdów na całym świecie. Komitet będzie wspierał możliwości edukacyjne, dialog i wspólne projekty mające na celu wymianę najlepszych praktyk przemysłowych i innowacyjnych podejść do działań i organizacji zajmujących się recyklingiem samochodów.

W skład Międzynarodowego Komitetu wchodzą:

Lawrie Beacham – Jeeparts, Australia

Andy Latham – Salvage Wire – UK

Marta Witkowska – FORS – Polska

Gabriel Menezes – Brazilian Auto Recyclers Association 

Captain Mohan Ram – AEG/Hosur/TVS Motor, Indie

Siri Sveinsvell – EGARA – Norwegia 
Zaproponowano następujące cele:
• Ustanowienie międzynarodowej platformy wymiany rozwiązań legislacyjnych i praktycznych dla branży,
• Kształcenie na rzecz zrównoważonego rozwoju w zakresie recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
• Zaproponowanie forum dla wszystkich podmiotów zajmujących się recyklingiem samochodów, zwłaszcza tych, które nie mają lokalnego i/lub krajowego stowarzyszenia branżowego.
• Promowanie ochrony środowiska i praktycznych rozwiązań dla branży,
• Kształcenie społeczeństwa w zakresie właściwego obchodzenia się z pojazdami wycofanymi z eksploatacji,
• Zwalczanie szarej strefy i nielegalnego międzynarodowego transportu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
• Zwiększenie publicznego zaufania do używanych części zamiennych jako części niezawodnych i ekologicznych.

Konferencję zakończyła dyskusja.

Przez cały dzień konferencji uczestnicy mogli korzystać z porad udzielanych w punkcie informacyjnym gdzie przedstawiciele Instytuty Ochrony Środowiska udzielali odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonowania BDO. W punkcie można było również uzyskać informacje dotyczące przepisów ppoż.

Wieczorem wszyscy goście zebrali się na uroczystej kolacji, podczas której snuto plany spotkania na kolejnej Międzynarodowej Konferencji Recykling Pojazdów w Kraju i na Świecie w przyszłym roku.

Trzeciego dnia goście udali się do zakładu złotego sponsora Konferencji – firmy Unimetal Recykling w Trzebinii, w którym mogli zobaczyć, w jaki sposób przerabia się katalizatory, tak aby można było odzyskać z nich cenne pierwiastki. Goście mogli też zwiedzić nowoczesne laboratorium.

Trzeci dzień zakończyła wycieczka po najpopularniejszych miejscach Krakowa.

Cały Zarząd serdecznie dziękuje wszystkim gościom i uczestnikom za przyjazd do Krakowa, za wspólnie spędzony czas podczas study tour i Konferencji, za wyrazy uznania i życzenia spotkania się ponownie w przyszłym roku.

Serdecznie jeszcze raz dziękujemy naszym sponsorom, dzięki którym mogliśmy Konferencje zorganizować i uatrakcyjnić wspólnie spędzony czas.

Prezentacje dostępne na stronie http://konferencja.fors.pl/

Do zobaczenie za rok.

Zarząd FORS

Uchwała Zarządu

FORS w sprawie Dnia Recyklera Samochodów.

Fotorelacja – dzień pierwszy

Fotorelacja – dzień drugi

Fotorelacja – dzień trzeci

 

 

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy