8 grudnia 2024

Informacja dotycząca Pozwoleń Zintegrowanych

Na podstawie korespondencji MKIŚ z Zespołem KE do spraw IED – GIOŚ odpowiedział FORS potwierdzając potrzebę uzyskania pozwoleń zintegrowanych dla stacji demontażu pojazdów lub demontażu innych odpadów poużytkowych, które zawierają substancje niebezpieczne.

Z korespondencji mailowej MKiŚ z KE jasno wynika, że fizyczno-chemiczna obróbka to unieszkodliwianie odpadów w procesie D9. Z korespondencji wynika również, że do procesów D9 można zaliczyć obróbkę fizyczną lub mechaniczną w wyniku której powstają ostateczne związki lub mieszaniny unieszkodliwiane za pomocą któregokolwiek spośród procesów wymienionych w pozycjach D 1 – D 12 (np. odparowanie, suszenie, kalcynacja itp.)
Z korespondencji nie wynika czy chodzi o przemianę fizyczną czy działania fizyczne takie jak np. demontaż ręczny?
Dodatkowo jak wynika z korespondencji stanowisko Zespołu IED nie może być prawnie wiążące. Korespondencja dołączona do pisma utwierdza nasze stanowisko, że demontaż pojazdów nie może być traktowany jako proces D9, a tak jak dotychczasowo R12.
Ale!
Niestety prawdopodobnie bez roztrzygnięcia w TSUE lub jasnego stanowiska KE, MKIŚ zdania nie zmieni i tym samym GIOŚ, który właśnie nam odpisał będzie podtrzymywał decyzje WIOŚ o wstrzymaniu działalności.
Zgoda na przyjęcie takiego stanowiska może doprowadzić do rozszerzenia interpretacji o zakłady przerobu złomu i inne o zdolności przetwarzania 50 Mg na dobę odpadów innych niż niebezpieczne, ponieważ w korespondencji z KE proces D9 występuje również w działaniach 5.3.
Proszę zwrócić uwagę, że obróbka w strzępiarkach do odpadów metalowych, w tym i do przerobu pojazdów, czy zużytego sprzętu elektrycznego, są również podpięte pod unieszkodliwianie.

„5.3. (a) (ii) Disposal of non-hazardous waste with a capacity exceeding 50 tonnes per day involving one or more of the following activities, and excluding activities covered by Council Directive 91/271/EEC of 21 May 1991 concerning urban waste-water treatment: physico-chemical treatment;”

Z polskiego rozporządzenia:

3) dla odpadów innych niż niebezpieczne z wyłączeniem działań realizowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych:

a) do unieszkodliwiania o zdolności przetwarzania5) ponad 50 ton na dobę z wykorzystaniem następujących działań:

– obróbki biologicznej,

– obróbki fizyczno-chemicznej,

– obróbki wstępnej odpadów przeznaczonych do termicznego przekształcania,

– obróbki żużlu i popiołów,

– obróbki w strzępiarkach odpadów metalowych, w tym zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz pojazdów wycofanych z eksploatacji i ich części

Zatem możemy mieć ogromny problem, zwłaszcza, że 6 grudnia została odwołana Pani Piekutowska ze stanowiska Głównego Inspektora, a pismo popisała jej Zastępca. Nie chcą zapewne nas z dnia na dzień zamykać, większość sama prawdopodobnie zrezygnuje lub nie przejdzie procedur związanych z uzyskaniem PZ.
Komu na tym zależy?
Dlaczego wspiera się szarą strefę?
Czy na rynku pozostaną tylko duże podmioty?

Według informacji jakie otrzymaliśmy z EGARY w żadnym innym kraju stowarzyszonym nie jest wymagane pozwolenie zintegrowane.

W załączeniu pismo z EGARY.

 

W dniu 10 grudnia 2024 roku podczas spotkania przedstawicieli FORS, Eko-Auto i PIGO z MKiŚ przedstawimy powyższe stanowisko oraz to które zostało przekazane do Urzędów Marszałkowskich  (w zał.)

 

Adam Małyszko / prezes FORS

Zał.:
Odpowiedź GIOŚ
Korespondencja z KE
Pismo Fors do Marszałków
Pismo z EGARA

Dołącz do nas

Członkiem Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów można zostać w każdej chwili. Zasady są proste: należy wypełnić jedną z trzech deklaracji członkowskich. Po podjęciu stosownej uchwały przez Zarząd, kandydat staje się członkiem Stowarzyszenia. Sekretariat przypomina o zapłaceniu składki przez wysłanie noty statutowej pod koniec każdego kwartału.

Dowiedz się więcej

Partnerzy